måndag 15 september 2008

Måndag 15/9

Tog en välbehövlig sovmorgon, sov till ca 09:00. Efter en kopp kaffe tog jag, Anbritt, Magnus och "Tändstickan" en bil in till Silk Market för lite shopping. Det i sig är en show som nästan måste upplevas för att förstå. All som ska handlas ska det prutas på. De kastar sig över en, ropar diverse olika saker på något som med lite god vilja kan liknas vid svenska...
Efter ett gäng timmar på marknaden tog Anbritt och jag tunnelbanan tillbaks till byn.

På stationen.

Efter drygt en timmes tunnelbanefärd i en väldigt modern och väl fungerande tunnelbana var vi så "hemma". Resten av eftermiddagen spenderades hemma framför tv´n där vi kollade, den pga av storm och åska, från igår avbrutna dubbelmatchen i tennis. Det slutade med ett silver för grabbarna. Senare på kvällen simmades det även in en bronsmedalj. Nu har klockan hunnit bli ca 22:00 ochvi har just haft medaljhyllningar för de aktiva som idag tagit medaljer. Kvällsmörkret lägrar sig över byn. Godnatt!

söndag 14 september 2008

Söndag 14/9

Ny busstur ut till semifinalen för goalbolldamerna. Lite stresssigt så frukosten fick intas i bussen.

Hann även med en fika...

Denna gång fick vi faktiskt en riktig buss.

Finalspelet resulterade i ett brons för herrlaget, damlaget förlorade tyvärr i förlängningen.

Medaljerna delades ut i en fullsatt arena med hjälp av...

...dessa skönheter!
Stolta grabbar!

Efter obligatoriskt dopingprov, med allt vad det innebär av väntan på dyrbara droppar, återvände vi så småningom till byn sent på kvällen. Intog lite kvällsmål och landade i lopplådan ca 01:00 lokal tid.
Nu har goalbollen rullat färdigt för denna gång!

Lördag 13/9

Livet går sin gilla gång här i byn, vädret fortfarande ca 30 grader varmt och sol, tävlandet är igång för fullt i flera idrotter, några är till och med inne på sluttampen. Jag far och flänger till Goalbollarenan, nu på förmiddagen damlagsmatch(vinst och nu väntar semin i morrn), tillbaks till byn för lunch samt behandlingar på¨kliniken", återigen ut till goalbollen för semifinal mot Litauen.
Denna gång fick vi den stora bussen...
Tyvärr gick det inte hela vägen för grabbarna, förlust i semin. Nu väntar USA i bronsmatch i morgon.

Trots att det blev förlust för grabbarna var det ju trots allt lördag och vi festade till det med hamburgare på kvällen.

Big Mac, tack!

fredag 12 september 2008

Fredag 12/9

Fredagen inleddes med en seger för herrarna i goalbollkvartsfinalen. Här ser vi en av spelarna, Fatmir, patchas inför matchen.

Efter matchen var det dags att åka tillbaka till byn.Åkte "cab" denna gång...

Åt lunch, knådade en del på "kliniken", tog sedan ett dopp i poolen. Sol ca 30 grader varmt!Badpojke!

Efter detta var det dag för ett besök i "Fågelboet".
Väl där såg vi Nathalie hoppa längdhopp. Här ser vi ett av hennes uppvärmningshopp.

Det var väldigt mycket folk och såg tävlingarna och flest till antalet var föga förvånande kineserna. Kinesisk supporter!

Efter allt detta var så dags för mat igen... Denna gång - och enbart idag- serverades en japansk meny med lite olika rätter som smakade väldigt gott!

Japanska menyn till beskådning.

Tillbaks på förläggningen var det sedan dags för ytterligare en medaljcermoni. Nu är det dock sent och det är dags att gå knyta sig, ska vara uppe tidigt i morrn...Godnatt!

Torsdag 11/9

Även denna dag togs specialtransport ut till arenan.

Nu var det dags för Jossan att spela sin final i bordtennis.

Senare på eftermiddagen var det tenniskillarnas tur att spela.
Kronprinsessan har varit en flitig besökare på flera av våra idrotter, bland annat här på tennisen.

onsdag 10 september 2008

Onsdag 10/9

Denna dag väntades det finbesök i byn. Kronprinsessan tittade in en sväng. Som synes - till vår glädje - kikade hon även in hos oss i medicinska teamet.

Tisdag 9/9

Tisdagen började med att en av de aktiva behövde behandling.

Mitt på dagen denna dag åkte Micke hemåt... (Hoppas du kom hem ordentligt och att resan gick bra!)

...och avlöstes av Anbritt! Efter lite samkväm på kontoret var det dags för mig att ta en transport i gräddfilen för att åka till judohallen.
Paralympic lane! (Det är faktiskt så att denna fil - och på flera andra vägar i stan - är reserverad för Paralympiska transporter till och från arenor.)

Väl framme i judohallen skulle vi kolla när Nicolina gick sin premiärmatch i Paralympics.

Nicolina in action!

Efter besöket i judohallen var det åter dags at bege sig ut till goalbollhallen för både herr och damlagsmatcher. Denna gång skulle jag inte stanna kvar under matcherna utan jag hade för avsikt att så snabbt som möjligt kasta mig på en av de shuttlebussar som en gång i timmen går från goalbollhallen tillbaka till byn. Det gick inte riktigt som jag tänkt mig...Busschauffören lyckades inte med sin uppgift så istället för en beräknad transporttid på ca 30 min tog det ungefär en timme och tjugo minuter! Jag satt ensam i denna buss och såg bebyggelse bli till berg och skog, vi var på väg ut från stan. Jag var lite småirriterad och trött då.

Efter att vi stannat ett par gånger på motorvägen och chauffören frågat efter vägen kom vi så tillbaks mot stan. Där var det fler bussar men i dem satt folk definitivt inte ensamma...